sg
Prace na falochronie ukończono w sekcjach od 99 do 138 (czyli od nasady w głąb morza). Odcinek ten może już zostać udostępniony pozostałym podmiotom, budującym infrastrukturę portu zewnętrznego (nabrzeża i stanowiska rozładunkowe) i terminalu LNG (estakada pod instalacje technologiczne), jako platforma transportowo-operacyjna.
Falochron osłonowy będzie miał długość ok. 3 km, ostroga przy istniejącym falochronie wschodnim – ok. 255 m, tor podejściowy - ok. 1740 m długości i szerokość 200 m, średnice obrotnicy dla statków to 1000 m i 630 m (elipsa), głębokość techniczna akwenu – 14,5 m, a kubatura prac czerpalnych – 8 610 000 metrów sześciennych.
Wykonane zostały roboty kafarowe, obecnie wykonywane są, w różnych stadiach zaawansowania, prace narzutowe, żelbetowe, wykończeniowe i wyposażeniowe, a także pogłębiarskie. W trakcie budowy zużyto dotychczas ok. 20 tysięcy ton stali profilowej, ok. 4 tysięcy ton stali zbrojeniowej, ponad 51 tysięcy metrów sześciennych betonu, ok. 80 tysięcy metrów kwadratowych geowłókniny i ok. 1,5 miliona ton materiału kamiennego. Ponadto wydobyto ponad 3 miliony metrów sześciennych urobku pogłębiarskiego.
Z dna oczyszczanego akwenu obrotnicy i toru podejściowego wydobyto 1633 sztuki materiałów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego, w tym bomby, miny morskie dużego kalibru oraz pociski artyleryjskie. Przy inwestycji pracuje ok. 250 osób.
Na placu budowy pracują pogłębiarki, barki, pontony stalowe, barki szczudłowe, holowniki, pchacze, koparki z podwójnym systemem GPS, żurawie gąsienicowe, dźwigi i ładowarki kołowe, walce, pompy do betonu, czy rozściełacze do wykonywania nawierzchni.
Zgodnie z harmonogramem, roboty konstrukcyjne zostaną zrealizowane do końca 2012 roku.